12-06-08

Video : gezichtsmassage

Hoe kan je jezelf een gezichtsmassage geven? Deze video legt het allemaal haarfijn uit.

Tekst en uitleg zijn in het Engels.

 


How To Give Yourself A Facial Massage

10-06-08

Hot Stone massage

Hot StoneHet is een nieuwe vorm van massage voor Europa, terwijl het in principe al eeuwen oud is. In Azië en India waren de stenen de voorlopers van de acupunctuurnaalden. In Amerika wordt het al eeuwenlang door indianen gebruikt en ook Japan heeft zijn eigen vorm. De stenen die meestal gebruikt worden zijn basaltstenen.
Basaltstenen zijn vulkanische stenen die onder invloed van water en zand, door de jaren heen glad gepolijst zijn. Ze zijn rijk aan ijzer en magnesium en slaan lang warmte op, daardoor zijn ze zeer geschikt voor massages. De indianen zeggen dan ook dat ze zijn gevormd door de vier elementen aarde, wind, water en vuur. Zij worden door hen uit de rivierbeddingen gehaald en ingezegend met de vier windrichtingen.  De basaltstenen worden warm gehouden in heet water tot een temperatuur tussen 45 en 50°.
Hotstone massage is een gecombineerde vorm van intuïtieve massage en aromatherapie vanuit de holistische gedachtengang. De massage heeft een diepe ontspannende en helende werking.
Wat kan men verwachten bij een Hot Stone massage?
Voor de behandeling start, wordt er nagegaan welke de lichamelijke klachten zijn. Aan de hand daarvan kan men een aangepaste massageolie samenstellen op de persoon zelf, ieder mens is verschillend, een klein detail kan een andere samenstelling van olie geven. Dit gegeven zie je ook bij de bachbloesem om de juiste remedie of bloesems te bepalen. Hierbij gaat men dieper in op het emotionele en gevoelsleven van de te behandelen persoon.

Hot Stone massageLage rugpijn, nek- en schouderklachten, zware armen en benen, tintelende vingers, maag- en buikklachten...... Symptomen die wijzen op emotionele blokkades die netjes opgestapeld liggen in ons diepe innerlijke. Onze spieren verkrampen hierdoor, daardoor kan ons lichaam niet meer optimaal werken....., het vasthouden, het niet loslaten...... , met als gevolg de meest uiteenlopende klachten.

De meeste mensen gaan er van uit, een olie te krijgen tegen pijnlijke spieren, overbelasting, stress, enz... .

In de praktijk ligt dit wel iets anders. De pijnen en/of klachten zijn er wel, de dieper liggende oorzaken liggen echter in het emotioneel gevoelsleven, het onderbewuste denkpatroon dat hier sterk ontregeld is.

Etherische oliën die op de chakra’s inwerken en zo het emotionele ondersteunen, bieden hier een betere oplossing en geven mooie resultaten. Wat niet wil zeggen dat men onmiddelijk van alle kwaaltjes verlost is.

Effecten van Hot Stone massage
  • Verhoogt bloed- en lymfestelsel.
  • Bevordert transpiratie, het ontgiftingsproces van het lichaam wordt versterkt.
  • Versterkt de yin in het lichaam, en vermindert de yang.
  • Verbetert spier- en botstelsel.
  • Verdooft en vemindert zenuwpijn.
  • Het spijsverteringsproces wordt verbeterd.
  • Hormonen geraken in balans.
  • Het maakt blokkades los.
  • Het geeft totale ontspanning.

Hoe ervaart men Hot Stone massage?

Iemand die nog nooit een massage heeft ondergaan, is vaak in het begin een beetje gespannen of zenuwachtig. Meestal is dit omdat hij zijn gever nog niet kent, de vertrouwensband is er nog niet.

Eens deze band tussen gever en ontvanger ontstaan is, meestal na enkele minuten, is de ontvanger volledig in staat zich aan een totale overgave van ontspanning over te leveren, een plaats waarin men de innerlijke rust en stilte weervindt, men voelt zich wegdrijven in een hogere sfeer.

Hoe verloopt een Hot Stone massage?

basalt stenenEerst worden op verschillende plekken van je lichaam, voorzichtig stenen geplaatst, waarna ze zorgvuldig worden afgedekt. Daarna gaat men een ander lichaamsdeel masseren met stenen, nadat een deel met olie ingesmeerd werd.

Als de stenen te warm zijn, gebruikt men de warmte van de stenen. Soms warmt men de handen aan de basaltstenen en met die warmte, wordt met de handen gemasseerd tot de warmte van de stenen zelf verdragen kan worden. Zo wordt het lichaam behandeld, beetje bij beetje tot het volledig afgewerkt is. Dit gebeurt op een zachte, rustige manier.

Hot Stone massage vooral geschikt voor:

  • Mensen met acute- en chronische spier-, zenuw- en/of gewrichtspijnen.
  • Mensen met rug-, nek- en/of schouderklachten.
  • Mensen met slechte doorbloeding hebben of zich kouwelijk voelen.
  • Mensen met een burn out.
  • Mensen met stress.
  • Mensen met algemene moeheid, zich zwak voelen.
  • Mensen met luchtwegen aandoeningen .
  • Mensen die gewoon hun lichaam eens willen vertroetelen en relaxen in deze stresvolle maatschappij

Hot Stone massage af te raden bij:

  • Mensen met hartklachten, hoge bloeddruk en diabetes.
  • Mensen met heftige overgangsverschijnselen, opvliegers.
  • Mensen met open wonden en huidinfecties.
  • Mensen met griep en /of koorts
  • Mensen met een dunne, gevoelige huid.
  • Mensen met spataders.
  • Mensen met kanker en andere ernstige ziekten.
  • Mensen die niet goed tegen warmte kunnen.
  • Ook opletten bij kinderen, zwangere vrouwen en oudere mensen met de hoge temperatuur.

25-05-08

De beste plekjes om te masseren

massage plekjesDe kracht van een massage is niet te onderschatten. De rug of de buik nemen we geregeld onder handen, maar ook andere lichaamsdelen varen wel bij een aanraking. Wat dacht je van een ontspannende voeten- of gezichtsmassage?

Voeten
Niets is zo ontspannend als een voetmassage. Voetzolen zitten vol drukpunten. Die staan in verbinding met organen en andere delen van je lichaam. Afvalstoffen worden afgevoerd en stress verdwijnt. Doe het bij jezelf, al werkt het nog beter als je liefste aan het werk wordt gezet.

-Olie mag niet ontbreken. Een massage werkt het best als de handen goed kunnen glijden. Massageolie verwarm je beter met de handen en strijk heen en weer over de voeten. Maak kleine cirkeltjes rond de enkels, zowel aan de linker- als aan de rechterkant van de voet.

-Maak met je vingertoppen kleine cirkeltjes over de wreef, naar de tenen toe. Laat je handen vervolgens over de voet naar boven glijden en begin weer opnieuw.

-Wrijf met je handpalm van de tenen naar de hiel. Pak om de beurt een teen vast tussen duim en wijsvinger en masseer een paar keer op en neer. Heb je alle tenen gehad, kan je langzaam met een vinger tussen de tenen doorglijden.

-Wrijf met platte handen van boven naar beneden over de voet. Daarna doe je het opnieuw, maar nu heel licht met je vingertoppen en streel de voet met korte en vervolgens lange bewegingen.


Hoofd
Vaak vergeten is een hoofdmassage en dat is best wel jammer. Strelingen over het gezicht werken bijzonder rustgevend.

-Doe alsof je het haar insmeert met shampoo, dat is de beste manier om te masseren. Doe het wel met je vingertoppen doet en begin zachtjes. Nadien mag het iets steviger. Vanaf het kuiltje in de nek maak je vervolgens lichte draaiende bewegingen langs de schedelrand.

-Strijk met je vlakke hand van het voorhoofd naar de slapen toe. Nadien worden de wenkbrauwen aangepakt door van binnen naar buiten met je duim en middelvinger, te bewegen. Leg vervolgens je vingers even zachtjes op de ogen. Spanning wrijf je weg door met je middelvinger langs de boven- en onderkant van de oogkassen te gaan.

-Ga daarna met je middelvingers in zachte, kleine draaibewegingen langs beide kanten van de neus naar beneden en wrijf met je vlakke handen over de wangen. Je begint onderaan bij de kin en gaat rustig omhoog.

Bron: goedgevoel.be

Gepost in Nieuws | Commentaren (0) | |  Print

05-04-08

Sportmassage

Als er (bijna) dagelijks gesport wordt, hebben de spieren het behoorlijk zwaar te verduren. Een goede trainingsbelasting, waarin voldoende rust is ingebouwd, is het allerbelangrijkste om overbelastingsverschijnselen te voorkomen. Daarnaast is het verstandig extra aandacht aan ontspanning en herstel te geven. Denk hierbij aan een goede voeding, aan saunabezoek, maar ook aan massage.

Werking sportmassage
Door het toepassen van sportmassage treden de volgende effecten op:

-  De haarvaatjes in de huid en spieren gaan verder open, waardoor er een duidelijk toename van de doorbloeding optreedt. Doordat de spieren beter doorbloed worden, zullen de gevormde afvalstoffen (o.a. vocht en lactaat) beter worden afgevoerd en wordt spierpijn (zoveel mogelijk) voorkomen.
-  De afvoer van afvalstoffen wordt ook verbeterd door de uitwendige druk van de massage.
-  De spierspanning wordt beïnvloed.

Er zijn verschillende massagetechnieken, zoals wrijvingen, knedingen, klopbewegingen en schuddingen. Als regel wordt aangehouden dat een sportmassage voor de sporter (tot op zekere hoogte) comfortabel moet zijn. Vaak gebruikt de sportmasseur een tussenstof.

Het doel van deze tussenstof is het verminderen van de wrijvingsweerstand, waardoor pijn en irritatie van de huid en haarzakjes (zoveel mogelijk) voorkomen wordt. Soms wordt een tussenstof gebruikt die een vaatverwijding in de huid geeft. Het gebruik van deze tussen stof voelt wel lekker warm aan, maar sommige mensen zijn overgevoelig voor de vaatverwijdende producten, terwijl de huid bij lage buitentemperaturen veel warmte kan verliezen. Bovendien moet het bloed niet naar de huid maar naar de spieren toe.

Wanneer sportmassage?

Massage kan worden toegepast bij vermoeide en stijve spieren. Het is niet alleen zo dat sportmassage altijd lekker is en gunstig werkt. Een sportmassage bij zeer stijve spieren is al snel te hard, waardoor de spieren na afloop nog stijver en pijnlijker aanvoelen.

Sportmassage mag nooit worden toegepast bij een spierscheur, bij een ontsteking, wond van de huid of als je koorts hebt.

Sportmassage wordt meestal (de dag) na een wedstrijd of training, gegeven. Na afloop van een zware training of wedstrijd kunnen afvalproducten van de spierstofwisseling, zoals vocht en lactaat, zich in de spieren ophopen. Dit is (grotendeels) te voorkomen door een goede cooling-down uit te voeren.
Een herstelmassage bevordert de afvoer van deze afvalstoffen uit de spieren waardoor spierpijn (zoveel mogelijk) voorkomen wordt. Het lichaam zal sneller hersteld zijn en beter de volgende belasting aankunnen. Een herstelmassage duurt meestal zo'n 20 minuten en kan prima gecombineerd worden met een warmtebad of sauna. Als de
spieren heel zwaar belast zijn, zoals bij het lopen van een marathon, is het beter om de sportmassage uit te stellen. Het is dan verstandiger om de overbelaste spieren eerst tot rust te brengen door middel van ijsmassage, het liefst 5 keer per dag gedurende 15 minuten.

Samengevat: Sportmassage bevordert het herstel en is met name zinvol voor atleten die (bijna) dagelijks trainen. Het moet gezien worden als een aanvulling op de cooling-down en andere herstel maatregelen.